Harmónia protikladov
Budovanie je vždy otázkou rovnováhy. Koľko otvorenosti si dovolím, koľko vlastného priestoru chcem vytvoriť? Kto získa aký pohľad? Ktoré časti môjho kráľovstva otvorím návštevám a ktoré zostanú len pre mňa? Unisono-architektka Claudia Gastová šikovne zladila tieto protiklady v dome pre svojho brata a jeho veľkú rodinu.
Unisono: názov innsbruckej architektonickej kancelárie nepochádza z hudby nadarmo. Tu a tam je dôležité zladiť tie najrozmanitejšie hlasy. „Úlohu architekta vnímame ako dirigenta, ktorý podľa toho obsadí svoj orchester a vedie ho v harmónii,“ uvádza web odborníkov na plánovanie. Samozrejme, klient hrá so svojimi želaniami prvé husle – nielen vtedy, keď sa to týka brata architektky Claudie Gastovej.
Dobre premyslené
Chcel vytvoriť útočisko pre seba a svoju rodinu v malom mestečku Holzgau v Ausserfern, kde obaja vyrastali. Jeho veľká rodina: dôležité bolo predsa dostať manželku a päť detí – od malých detí až po takmer dospelých tínedžerov – spolu s ich individuálnymi potrebami pod jednu strechu. A preto tam boli dve strechy. Prístrešok rozhodne nechcel. Múdre rozhodnutie, ktoré teraz dáva budove jej mimoriadny charakter. Rovnako ako druhé kľúčové želanie domáceho pána: jeho domovu by mala vládnuť čierna!
Dobre natreté
Za týmto účelom Claudia Gastová a jej kolegyňa Susi Mattová vložili dve podlhovasté konštrukcie spojené presvetleným priestorom do dreveného obalu: smrekový lamelový záves bol najskôr dvakrát natretý lazúrou Pullex 3in1-Lasur od ADLER vo farebnom odtieni Puma a potom v odtieni Onyxschwarz - samotným klientom a niektorými usilovnými pomocníkmi. Lišty sa dokonca tiahnu cez niektoré okná. Na stranu z ulice a na juh sa tvorí takmer uzavretá fronta, pričom v ostatných dvoch svetových stranách dominuje otvorenosť vďaka veľkým preskleným plochám okolo predelenej záhrady a vnútorného dvora.
Dobre navrhnuté
Kombinácia protikladov pokračuje aj v interiéri. Tu oddelené miesto útočišťa pre rodičov a tiež pre deti, tam veľkorysé spoločné bývanie a stolovanie, hranie a obytný priestor. A kontrast vládne aj v dizajne: svetlé steny a podlahové dosky a belasé okná s lazúrovou povrchovou úpravou – tiež povrchovo upravené s ADLER – sú spojené nábytkom a zariadeniami, ktoré elegantne pokračujú v melódii fasády. Claudia Gastová pri tom stavila na odbornosť stolárskej dielne Falgschlunger z Patsch, ktorá si na zariaďovacom koncerte urobila meno ako kvalitný miestny hráč. A Falgschlunger zasa stavia na povrchové úpravy od ADLER: tmavé dvierka, stenové prvky, kuchynské skrinky a police na knihy boli namorené ADLER Arova Spritzbeize Schwarz a dvakrát lakované ADLER Legnopur. Na svetlohnedé jaseňové povrchy bolo použité moridlo ADLER Arova Aqua-Style vo farebnom odtieni London a tiež ADLER Legnopur. Dom teda zožal len chválospevy, ku ktorým sa všetci pridali – unisono!
© adler-lacke.com