Drevostavba z Rakúska vzlieta
Dolnorakúska drevárska stavebná spoločnosť Rubner zrealizovala projekt plný superlatívov: Terminál 2 medzinárodného letiska Mactan Cebu, druhého najväčšieho letiska na Filipínach. S touto elegantnou drevenou stavbou sa architekti postarali o zápis do knihy rekordov: je to najväčšia drevená budova v Ázii a prvé drevené letisko na kontinente. Na druhom sa už pracuje - samozrejme opäť u odborníkov na drevené stavby Rubner.
Tyrkysová voda, biele piesočnaté pláže, bungalovy so strechou z palmových listov - to hľadajú a nájdu turisti na Cebu, Mactane a na mnohých ďalších ostrovoch v južných Filipínach. Prímorská atmosféra očaruje cestujúcich, už keď vystúpia z lietadla: zakrivená drevená strecha terminálu 2 pripomína plážovú chatu s palmovou strechou - samozrejme, okrem rozmerov.
Mach, škrupiny, drevo
Trojposchodová budova pozostáva z centrálnej trojloďovej vstupnej haly so 48 odbavovacími pultmi, najväčšej bezcolnej zóny v odletovej oblasti na Filipínach, kúpeľov, reštaurácií, barov a ešte mnoho iného. Bočné krídla budovy, ktoré umožňujú prístup k bránam, pokračujú v zvlnenej strešnej konštrukcii, ktorá symbolizuje surfovanie na pobreží Mactanu. V celom termináli sa nachádzajú prírodné materiály. Okrem rôznych druhov dreva sa na stenách sanitárnych zariadení používa mach z Talianska. Leštené kamenné podlahy s trblietavými perleťovými vložkami pripomínajú slnečné piesočné pláže Cebus. Budovu navrhli architekti z Hongkonskej asociácie integrovaného dizajnu pôvodne ako oceľovú konštrukciu. Chceli však ponúknuť prichádzajúcim a odchádzajúcim hosťom niečo výnimočné, aby sa rozlúčili sa v ľahkej, „rekreačnej“ atmosfére. Stavebné materiály by mali odrážať ústretovosť, otvorenosť a teplo kultúry Filipín. Z konštrukčných, ekologických dôvodov a aj kvôli tradíciám sa výber týkal najviac udržateľných stavebných materiálov: dreva. Spracovanie dreva má na Filipínach stáročnú tradíciu – to má ostrovný národ spoločné s Rakúskom.
Bezpečné, krásne, drevo
„Stavba z dreva znamená stavať veľmi rýchlo, presne a robustne - s vynikajúcimi estetickými, ekologickými a energetickými výsledkami,“ hovorí projektový manažér spoločnosti Rubner Anton Wanas. „Drevo má vynikajúce klimatické správanie a umožňuje cyklické bezodpadové hospodárstvo. Zvukovo-izolačné vlastnosti a správanie sa pri požiari sú tiež veľmi jednoducho zvládnuteľné.“ Okrem toho je drevo mimoriadne stabilné, čo bolo rozhodujúcim argumentom v regióne juhovýchodnej Ázie bohatom na zemetrasenia. „Konštrukcie z lepeného lamelového dreva (BSH) vydržia najvyššie seizmické zaťaženie. Časté zemetrasenia a okrem toho aj zaťaženie vetrom až do 200 km/h, ktoré sa tu dá očakávať v období tajfúnov, boli dobrými argumentmi pre konštrukciu z BSH hranolov,“ vysvetľuje Wanas. Menej viditeľné sú zaťaženia dreva, vlhkosť, silné slnečné žiarenie, termity a ďalší škodcovia. Avšak tento rakúsky špecialista tiež vedel, kde hľadať radu – menovite u ďalšieho rakúskeho špecialistu: Rubner na základe skúseností presvedčil majiteľov budov a tím architektov, že najlepšia ochrana dreva pre túto výnimočnú stavbu pochádza tirolskej továrne ADLER. Lazúra Lignovit Plus LB určená na smrek - je rovnako dobrá na drevo tak ako opaľovací krém pre pokožku dovolenkárov: chráni ho, stará sa oň a udržuje jeho prirodzenú krásu.
Dôveryhodné, rýchle, drevo
Projekt stanovuje normy nielen pre rakúsku drevársku stavebnú spoločnosť, ale aj pre Áziu: Je to prvá budova letiska, ktorej štruktúra a strešná konštrukcia sú vyrobené výhradne z dreva. Ako nosná konštrukcia valcovej strešnej krytiny s vlnovou dĺžkou 15 metrov a rozpätím 30 metrov sa použilo 4 500 metrov kubických BSH hranolov. Spoločnosť Rubner v meste Ober-Grafendorf na to predpripravila potrebné polovice lukového spojiva s dĺžkou 23 metrov. Komponenty sa potom expedovali na tri časti cez kanál Rýn-Mohan-Dunaj a Antverpy na Filipíny a zhromaždili sa v meste Lapu-Lapu na ostrove Mactan iba za tri mesiace. Skutočná fantázia! Pre rakúsku drevostavbu, ako aj pre budúcnosť takýchto veľkých projektov: rýchle, veľké, ale zároveň bezpečné, krásne a udržateľné. Toto je drevo.
© adler-lacke.com